En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

keskiviikko 18. elokuuta 2010

Rohkeasti Hämeentielle!

Pyöräilijä! Rohkeasti Hämeentielle! Älä anna bussimafian pelottelutaktiikan toimia! Mitä enemmän ihmisiä pyöräilee Hämeentiellä, sitä paremmin autoilijat oppivat huomioimaan ja hyväksymään pyöräilijät laillisella paikallaan ajoradalla.

Jos et ole vielä uskaltautunut Hämeentielle, kokeile virtuaaliajelua. Helppoa ja mukavaa. Useimmat bussitkin ohittavat vähintään puolen metrin päästä. Eikä yksikään jalankulkija hyppää eteen.

Hämeentie tarvitsee lisää pyöräilijöitä.

7 kommenttia:

  1. Mä ajan tosta tänään ihan periaatteesta :)

    VastaaPoista
  2. Toi on kyllä niin totta, pyöräilijöiden pitäisi rohkeammin ottaa tilansa liikenteessä! Mutta mutta, kun ei vaan pysty, liian hapokasta...

    Itse tunnustan tien reunoilla luimuilun ja mielummin melkein talutan kuin ajan ajoradalla. Ja mihin lähdenkin, 15 minuuttia aina ensin mietin reittivalintaa, ettei tarvitse ajella muun liikenteen seassa. Turhauttavaa kyllä, varsinkin kun työmatkalla klv:t on nyt pääsäntöisesti auki remontin takia tai muuten vain luokattomassa kunnossa.

    Video on mahtava, ehkä kattelen tuota muutaman kymmentä kertaa ja uskaltaudun sitten Hämeentielle pyörällä...

    PS. Blogisi on mahtava, toivottavasti saisimme pian nauttia pyöräily-ystävällisemmästä stadista!

    VastaaPoista
  3. Hienoa, kaikki sinne vaan!

    Video saattaa vaikuttaa pelottavammalta kuin todellisuus, kun kamera osoittaa vain eteen ja ohittava bussi tulee videolla hieman yllättäen. Lisäksi kamera on lähempänä tien pintaa kuin ajajan havaintokeskus.

    Kaksi viimeistä bussia ohittavat kyllä todella mallikelpoisesti turvallisen etäisyyden päästä.

    VastaaPoista
  4. Videon katsottuani aloin pohtimaan autokoulussa aikoinaan kuulemaani: pyöräilijän paikka on vasemman kaistan oikeassa laidassa, ei dösäkaistalla. Mutta se taisi olla väärää tietoa se.

    http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/mopoilu.php?we_objectID=2970

    VastaaPoista
  5. Käsittääkseni pyörää nimenomaan pitää kuljettaa bussikaistalla, jos se on oikeanpuoleisin kaista, tieliikennelain 9 §:n (ajoneuvon paikka ajoradalla) ja tieliikenneasetuksen ohjemerkin 541 (linja-autokaista) perusteella. Ryhmittymismerkkejä ja -sääntöjä saa tietysti noudattaa, ja voi olla myös jokin muu syy ajaa vasemmalla kaistalla.

    Kaverille on kerran poliisi huomauttanut vasemmalla kaistalla ajamisesta mutta hyväksyi selitykseksi, kun hän kertoi aikovansa kääntyä vasemmalle seuraavasta risteyksestä.

    Herää tietysti kysymys, onko järkeä tunkea pyöräilijät ja bussit samalle kaistalle. Ekohippeilijät pois yksityisautoilijoiden tieltä joukkoliikenteen sekaan. :)

    VastaaPoista
  6. En aja päivittäin Hämeentietä, mutta useita kertoja kuussa. Mitään pahempaa ongelmaa ei ole koskaan ollut kumpaankaan suuntaan. Avainasioita on pari:
    - Ota tila, älä aja ihan kaistan reunassa. Tällöin auton on mietittävä ohitusta enemmän kun ei voi vain puikahtaa ohi.
    - Elä pelkää. Aja.
    - Ota tila.
    - Ota tila.

    VastaaPoista
  7. Hyviä ohjeita. Heti kostautuu, jos erehtyy liian lähelle reunaa. Videolla valoissa rinnalle änkeävä bussi on merkki siitä, että olen liian lähellä kaistan reunaa.

    Yleisesti ottaen vaarallisimmat ohitukset ovat tapahtuneet silloin, kun olen ajanut lähellä reunaa.

    VastaaPoista