En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Tiesitkö tämän liikennesäännöistä?

Kysymys: Miksi pyöräilijät rikkovat liikennesääntöjä enemmän kuin autoilijat tai jalankulkijat?

Vastaus: Pyöräilijät eivät riko liikennesääntöjä sen enempää kuin autoilijat ja jalankulkijatkaan.

Kysymys: Miksi minusta sitten tuntuu siltä?

Vastaus: Koska et tunne liikennesääntöjä. Ja koska esimerkiksi Helsingin Sanomat levittää väärää tietoa liikennesäännöistä.

Tiesitkö esimerkiksi tämän liikennesäännöistä?

Suojatiellä ajaminen. Suojatiellä saa ajaa pyörällä, kun pyörätie jatkuu suojatien jälkeen. (Tieliikenneasetus 37 §.)

Kävelykadulla ajaminen. Kävelykadulla saa ajaa polkupyörällä. (Tieliikennelaki 33 a §.)
Kävelykadun merkki.

Auton ohittaminen. Pyöräilijä saa ohittaa auton oikealta. (Tieliikennelaki 17 §.)

Väistämisvelvollisuus liikenneympyrästä poistuessa. Liikenneympyrästä poistuva ajoneuvo on kääntyvä ajoneuvo ja väistää siten myös polkupyöräilijöitä, jotka ylittävät risteävää tietä. (Tieliikennelaki 14 §.)

Kärkikolmio. Kärkikolmio osoittaa väistämisvelvollisuuden. Kolmion takaa tuleva ajoneuvo väistää myös polkupyöräilijöitä, jotka kulkevat risteävää tietä. (Tieliikenneasetus 14 § merkki 231.)

Polkupyörän pysäköinti ja ajaminen jalkakäytävälle pysäköintiä varten. Polkupyörän saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle. (Tieliikennelaki 27 §.) Looginen tulkinta tästä on, että polkupyörän saa myös ajaa jalkakäytävälle pysäyttämistä ja pysäköintiä varten, aivan kuten autonkin (tosin auton pysäyttäminen jalkakäytävälle on erityisen rajoitettua). Jos polkupyörää ei saisi ajaa jalkakäytävälle pysäyttämistä varten, ei pysäyttäminen jalkakäytävälle olisi mahdollista, vaikka tieliikennelaki erityisesti sallii tämän.

2 kommenttia:

  1. Ei hirveästi asiaa helpota, mikäli vaahdotaan ainoastaan oikeuksista. Mielestäni olisit voinut laittaa sekaan jonkun velvollisuudenkin.

    Pyörän pystyy pysäyttämään ajoradalla, jonka jälkeen sen voi taluttaa parkkiin jalkakäytävälle, ollen jalankulkija.

    Lupa ajaa suojatiellä ei tarkoita etuajo-oikeutta.

    Pyöräilijä rikkovat liikennesääntöjä huomattavasti enemmän kuin autoilijat. En ole koskaan työmatkallani nähnyt viiden auton ajavan päin punaisia valoja, enkä koskaan ole tuolla matkalla nähnyt seitsemäntoista autoilijan kääntyvän ilman vilkkua.

    Seuraavaksi keksit tietysti vetää mukaan ylinopeudet, jolloin autoilija jää taas tappiolle

    VastaaPoista
  2. Hyödyllinen pointti. Olisi tosiaan pitänyt kirjoittaa, ettei punaisia päin saa ajaa, koska kukaan ei varmaankaan tiedä tätä.

    VastaaPoista