En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

sunnuntai 28. elokuuta 2011

Länsiväylälle!


Tiistaina Syyskuun 13. tehdään historiaa. Kriittinen pyöräretki suuntaa ensimmäistä kertaa moottoritielle, Länsiväylälle. Kulkue ajaa Länsiväylää pitkin Lauttasaareen ja Lauttasaarentietä takaisin.

Mielenosoitus kyseenalaistaa keskellä kaupunkia kulkevan moottoritien tarpeellisuuden. Moottoritiellä ajaminen 80 kilometrin tuntivauhdilla parin kilometrin päässä Helsingin keskustasta ei ole mikään ihmisoikeus eikä perustarve.

Jos Länsiväylä muutettaisiin kaduksi Ruoholahden ja Tapiolan välillä, alueelle mahtuisi tuhansia uusia asukkaita ja työpaikkoja. Moottoritien aiheuttamat meluhaitat vähenisivät, alueen viihtyvyys paranisi huomattavasti, ja Helsingin ja Espoon välille saataisiin sujuva pyörätieyhteys. Mielenosoituksen jälkeisenä päivänä jätetään valtuustoaloite, jossa vaaditaan, että Länsiväylän muuttaminen kaduksi tulee selvittää ennen kuin Koivusaaresta tai Katajaharjusta tehdään päätöksiä.

Länsiväylän ei tarvitse jäädä ainoaksi moottoritieksi, josta tehdään kaupunkibulevardi. Tästä alkaa uusi aikakausi, jona yksityisautoilun pyhyydestä luovutaan, kaupunkitila tasa-arvoistetaan ja Helsingistä tehdään ihmisystävällinen pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen kaupunki.

Olitpa sitten kiinnostunut kansalaisvaikuttamisesta tai elämysmatkailusta, tule mukaan. Älä missaa tätä harvinaislaatuista tilaisuutta fillaroida moottoritiellä! Kulkue kokoontuu 13.9. klo 17.30 Lasipalatsin aukiolla.


http://www.facebook.com/kriittinenpyoraretki

13.9. retken event

13.9. retken reittikartta

http://www.facebook.com/LansivaylaKaduksi

Jos moottoritiet olisivat katuja. Helsingin Sanomat 16.1.2011

Moottoritiet bulevardeiksi - viisikymppiä vetävin vauhti. Suomen Kuvalehti 29.5.2011

Arkkitehti Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta
Länsibulevardiksi

torstai 11. elokuuta 2011

keskiviikko 10. elokuuta 2011

Säännöt eivät koske kuningasta

Pyöräilijä ajaa pyörätietä pitkin ja saapuu liikenneympyrään. Ympyrästä poistuva auto väistää nätisti pyöräilijää, mutta oikealta kolmion ja kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittavan pölkkypäille tarkoitetun ratakiskoliikennemerkin takaa kaahaa toinen auto suoraan pyöräilijän eteen. Pyöräilijä ajaa auton kiinni seuraavissa punaisissa valoissa ja käy vähän jututtamassa kuskia.

pyöräilijä: Sulla on väistämisvelvollisuus kun tuut liikenneympyrään. Melkein ajoit mun yli.
autoilija: Ha. Jos mä olisin kuningas, pyöräilijä väistäis aina!

Oh well. Onneksi Suomi on tasavalta. Onnettomuudeksi liikenteessä riittää avohoitopotilaita, jotka luulevat olevansa kuninkaita joita säännöt eivät koske.

maanantai 8. elokuuta 2011

Elokuun Kriittinen

Elokuun Kriittinen Pyöräretki järjestetään huomenna tiistaina 9.8.2011 klo 18. Kokoontuminen alkaen klo 17.30 Lasipalatsin aukiolla.

Tällä kertaa ajellaan mm. Mäkelänkatua ja Teollisuuskatua pitkin. Katso kartta.

Muistakaa jälleen saapua sankoin joukoin paikalle (vaikka vähän sataisikin)!

maanantai 11. heinäkuuta 2011

Kriittiselle!

Muistakaa Kriittinen pyöräretki huomenna tiistaina 12.7. klo 18 Lasipalatsin aukiolta.

Luvassa yllätyssää!

Pyöräretkeä odotellessa voit tutustua aiheeseen "miksi pyöräily on välttämätöntä".

lauantai 2. heinäkuuta 2011

Aivopesun satoa

Autoilun edistämisjärjestö Liikenneturvan taannoinen propagandakampanja on jo tuottanut tulosta:



On ymmärrettävää, että kun Moottoriturvan lanseeraama mantra riivaa mieltä soimalla päässä kuin ärsyttävä biisi, pitäähän se johonkin purkaa. Mutta jos omien liikennemerkkien pystyttäminen on nyt ok juttu, miten olisi esimerkiksi tällainen:



tai, jos liikenneturvallisuutta halutaan parantaa:



tai edes:



Luonnollisesti pyöräilijänkin on muistettava vastuunsa:




Kiitos.

Kirjoittaja käyttää soittokelloa silloin kun katsoo sen tarpeelliseksi.

tiistai 7. kesäkuuta 2011

Pyöräteiden kunnossapitoa

Tarina nopeasta toiminnasta erään pyörätien kunnossapidossa vuosina 2005-2011


Tämä erään Helsingissä sijaitsevan moottoritien alittava tunneli tuli minulle tutuksi vuonna 2005, jolloin ensimmäisen kerran kolautin vanteeni tunnelin suulla olevaan teräväreunaiseen kuopparivistöön.


Kuva ei aivan tee oikeutta perunapellolle, vaan kolojen syvyysvaikutelma hieman kärsii, mutta kuvittele rivistö syviä teräväreunaisia uria, joita ei pysty väistämään, sillä niitä on koko tien leveydeltä.

Kesällä 2008 lähetin asiasta palautetta YTV:n silloisen kevyen liikenteen reittioppaan palautelomakkeen kautta, joka oli tarkoitettu tämän tyyppisiin ilmoituksiin. Sain viestin, jossa kerrottiin palautteeni ohjautuvan automaattisesti kaupungin kevyen liikenteen väylistä vastaavalle taholle. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Väylää ei korjattu.

Vuonna 2009 olin ajaa tunnelista vastaan tulevan kulkusuuntaansa nähden vasenta puolta* kävelevän jalankulkijan yli. Keskityin varomaan koloja ja olemaan lyömättä päätäni matalan tunnelin kattoon. Kuten kuvistakin voi havaita, ulkopuolelta on myös olematon näkyvyys pimeään alikulkutunneliin. Tunneli ala-arvoisine päällysteineen on selvästi vaarallinen. Jätin palautetta uudestaan, toisen kanavan kautta.

Nyt, vuonna 2011, kolme vuotta palautteeni lähettämisen jälkeen, kuusi vuotta** sen jälkeen kun törmäytin pyöräni tähän ansaan ensimmäisen kerran, ilokseni huomaan että kaupunki / valtio / ystävällinen ohikulkija on tehnyt asialle jotain. Tässä aikaansaannos:

Jei.

Muutaman metrin päässä alikulkutunnelin yläpuolella voi käydä ihailemassa, miltä näyttää sileäksi asfaltoitu tie:

*) Kuka idiootti poistikaan oikeanpuoleisen liikenteen jalankulkijoilta?
**) Kuka tietää kauanko väylä on ollut tuossa kunnossa, ehkä kymmenen, viisitoista vuotta.