En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

sunnuntai 28. elokuuta 2011

Länsiväylälle!


Tiistaina Syyskuun 13. tehdään historiaa. Kriittinen pyöräretki suuntaa ensimmäistä kertaa moottoritielle, Länsiväylälle. Kulkue ajaa Länsiväylää pitkin Lauttasaareen ja Lauttasaarentietä takaisin.

Mielenosoitus kyseenalaistaa keskellä kaupunkia kulkevan moottoritien tarpeellisuuden. Moottoritiellä ajaminen 80 kilometrin tuntivauhdilla parin kilometrin päässä Helsingin keskustasta ei ole mikään ihmisoikeus eikä perustarve.

Jos Länsiväylä muutettaisiin kaduksi Ruoholahden ja Tapiolan välillä, alueelle mahtuisi tuhansia uusia asukkaita ja työpaikkoja. Moottoritien aiheuttamat meluhaitat vähenisivät, alueen viihtyvyys paranisi huomattavasti, ja Helsingin ja Espoon välille saataisiin sujuva pyörätieyhteys. Mielenosoituksen jälkeisenä päivänä jätetään valtuustoaloite, jossa vaaditaan, että Länsiväylän muuttaminen kaduksi tulee selvittää ennen kuin Koivusaaresta tai Katajaharjusta tehdään päätöksiä.

Länsiväylän ei tarvitse jäädä ainoaksi moottoritieksi, josta tehdään kaupunkibulevardi. Tästä alkaa uusi aikakausi, jona yksityisautoilun pyhyydestä luovutaan, kaupunkitila tasa-arvoistetaan ja Helsingistä tehdään ihmisystävällinen pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen kaupunki.

Olitpa sitten kiinnostunut kansalaisvaikuttamisesta tai elämysmatkailusta, tule mukaan. Älä missaa tätä harvinaislaatuista tilaisuutta fillaroida moottoritiellä! Kulkue kokoontuu 13.9. klo 17.30 Lasipalatsin aukiolla.


http://www.facebook.com/kriittinenpyoraretki

13.9. retken event

13.9. retken reittikartta

http://www.facebook.com/LansivaylaKaduksi

Jos moottoritiet olisivat katuja. Helsingin Sanomat 16.1.2011

Moottoritiet bulevardeiksi - viisikymppiä vetävin vauhti. Suomen Kuvalehti 29.5.2011

Arkkitehti Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta
Länsibulevardiksi

2 kommenttia:

  1. http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/p/liikennesaantoja.html sivulla väitetään virheellisesti että jatkeeksi riittää, että suojatie on kiinni pyörätiehen vain toisessa päässä. Näin ei kuitenkaan ole.

    Kannattaa tutustua >>
    http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/PFBD/B631F9D99360DC53C22577D000327759

    Myöskään KKO:1996:125 tuomiossa ei ole sellaista faktaa muutoin kuin esittelijän ja yhden eriävää mielipidettä edustaneen neuvoksen tekstissä, joka ei liity tuomioon.
    http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1996/19960125

    VastaaPoista
  2. Hyvä Anonyymi,

    Koska Suomi leikkii olevansa länsimainen demokratia eikä esimerkiksi totalitaarinen valtio, poliisi ei kovasta yrityksestään huolimatta ole lopullinen lain tulkitsija. Valitettavasti suomalaiset ovat sokeaa auktoriteettiuskovaista lammaslaumaa, joka uskoo mitä tahansa mitä poliisi sattuu milloinkin väittämään.

    KKO:n päätös ja väitteeni todella eroavat semanttisesti toisistaan:
    1) Tällaisessa tapauksessa pyöräilijä saa olettaa, että raidoitus on pyörätien jatke (KKO)
    2) Tällaisessa tapauksessa raidoitus on pyörätien jatke (väite)

    Kysymys on siitä, saako raidoituksella ajaa pyörätien jatkeuden perusteella. Vastaus on: kyllä saa. Kysymys kohtien 1) ja 2) erosta on ontologisessa näsäviisastelumielessä olemassa, mutta liikennesääntöjen kannalta merkityksetön. Ei sillä, etteikö ontologinen näsäviisastelu olisi hauska harrastus, joidenkin mielestä.

    VastaaPoista