En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

tiistai 7. kesäkuuta 2011

Pyöräteiden kunnossapitoa

Tarina nopeasta toiminnasta erään pyörätien kunnossapidossa vuosina 2005-2011


Tämä erään Helsingissä sijaitsevan moottoritien alittava tunneli tuli minulle tutuksi vuonna 2005, jolloin ensimmäisen kerran kolautin vanteeni tunnelin suulla olevaan teräväreunaiseen kuopparivistöön.


Kuva ei aivan tee oikeutta perunapellolle, vaan kolojen syvyysvaikutelma hieman kärsii, mutta kuvittele rivistö syviä teräväreunaisia uria, joita ei pysty väistämään, sillä niitä on koko tien leveydeltä.

Kesällä 2008 lähetin asiasta palautetta YTV:n silloisen kevyen liikenteen reittioppaan palautelomakkeen kautta, joka oli tarkoitettu tämän tyyppisiin ilmoituksiin. Sain viestin, jossa kerrottiin palautteeni ohjautuvan automaattisesti kaupungin kevyen liikenteen väylistä vastaavalle taholle. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut. Väylää ei korjattu.

Vuonna 2009 olin ajaa tunnelista vastaan tulevan kulkusuuntaansa nähden vasenta puolta* kävelevän jalankulkijan yli. Keskityin varomaan koloja ja olemaan lyömättä päätäni matalan tunnelin kattoon. Kuten kuvistakin voi havaita, ulkopuolelta on myös olematon näkyvyys pimeään alikulkutunneliin. Tunneli ala-arvoisine päällysteineen on selvästi vaarallinen. Jätin palautetta uudestaan, toisen kanavan kautta.

Nyt, vuonna 2011, kolme vuotta palautteeni lähettämisen jälkeen, kuusi vuotta** sen jälkeen kun törmäytin pyöräni tähän ansaan ensimmäisen kerran, ilokseni huomaan että kaupunki / valtio / ystävällinen ohikulkija on tehnyt asialle jotain. Tässä aikaansaannos:

Jei.

Muutaman metrin päässä alikulkutunnelin yläpuolella voi käydä ihailemassa, miltä näyttää sileäksi asfaltoitu tie:

*) Kuka idiootti poistikaan oikeanpuoleisen liikenteen jalankulkijoilta?
**) Kuka tietää kauanko väylä on ollut tuossa kunnossa, ehkä kymmenen, viisitoista vuotta.

4 kommenttia:

  1. Niistä idiooteista voit lukea täältä
    http://www.edilex.fi/virallistieto/mt/livm19970002

    Eli kollektiivisesti, ne idiootit olivat Liikennevaliokunnan jäsenet vuonna 1996. Iso käsi heille, kuin myös liikenneturvalle, kyllä nyt on erityisen turvallista kun kevyt väylät ovat parhaimmillaan pelkkää sekasortoa ja viidakkoa.

    VastaaPoista
  2. Onko kyseessä Patola-Maunula alikulkutunneli? Jos ei, niin se on ainakin yhtä kamalassa kunnossa ja on aina ollut (10-20 vuotta) vaarallinen. Kierrän yleensä kaukaa.

    VastaaPoista
  3. "Eli kollektiivisesti, ne idiootit olivat Liikennevaliokunnan jäsenet vuonna 1996."

    Eikös tuo oikeanpuoleisen liikenteen poistaminen jalankulkijoilta pyöräteillä sisältynyt jo alkuperäiseen hallituksen esitykseen, eli kyseessä ei ole mikään Liikennevaliokunnan tehtailema lisäys?

    http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+251/1996&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP

    Eli kannattaa varmaankin muistaa myös lain valmistelusta vastanneita liikenneministeriön virkamiehiä, sekä ehdotuksen nimiinsä ottanutta hallitusta ja sen hyväksynyttä eduskunnan täysistuntoa.

    Mielestäni loogisinta olisi, että pyörätiellä sovellettaisiin kaikkiin kulkijoihin samoja säännöksiä kuin ajoradalla (jolloin jalankulkijan paikka pyörätiellä olisi aina vasemmalla - sikäli kuin tämän paikka olisi ollenkaan pyörätiellä).

    VastaaPoista