En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

perjantai 9. huhtikuuta 2010

VTT:n liikenneturvallisuustesti testissä

Hesari uutisoi 6.4. VTT:n uudesta liikenneturvallisuustestistä polkupyöräilijöille ja jalankulkijoille. Internet-pohjaisella testillä saa palautetta omasta liikennekäyttäytymisestään ja sen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Tosin se, missä asioissa liikennekäyttäytyminen ja turvallisuus korreloivat mitenkin, jääkin vähän epämääräiseksi ja osittain testin tekijöiden ennakkoluulojen varaan.

Ensimmäinen ajatus Hesarin uutisen luettuani on: Testi pyöräilijöille ja jalankulkijoille? Missä on autoilijoiden testi? Uutisessa ei ole linkkejä, eikä VTT:n etusivulta löydy linkkiä autoilijoiden testiin. Mutta sekin on olemassa vaikka sitä ei uutisessa mainita: http://www.vtt.fi/proj/tl2025/tl2025_testit.jsp

Ei muuta kun testejä tekemään. Polkupyörätestin ensimmäisessä kysymyksessä tiedustellaan asianmukaisesti jarrujen, heijastimien yms olemassaoloa ja kuntoa. Mutta heti toinen kysymys vie uskottavuuspohjan koko testiltä:

2. Valitsetko reittejä, joilla voi käyttää autoliikenteestä erotettuja kevyen liikenteen väyliä tai vähäliikenteisiä katuja ja teitä?

Vastasit
: En kiinnitä tällaiseen asiaan huomiota

(Oikeasti olisin halunnut vastata tähän, että valitsen mieluummin ajoradan kuin pyörätien, koska se on yleensä turvallisempi ja nopeampi)

Kevyen liikenteen väylien ja vähäliikenteisten katujen ja teiden käyttäminen on suositeltavaa, koska silloin törmäysmahdollisuudet autojen kanssa ovat vähäisiä. Kiinnitä jatkossa huomiota asiaan. Jos kevyen liikenteen väylää ei ole, aja aina tien oikeassa laidassa äläkä käänny varomattomasti vasemmalle. Älä myöskään tee yllättäviä väistöliikkeitä.

Siis ketkä näitä testejä oikein tekevät? Tiedemiehet vai humanistit? Kukkahattutädit? Autoilijat? Testin mukaan ajamalla ajoradalla asetan itseni suurempaan vaaraan, kuin jos ajaisin autotiestä erotetulla pyörätiellä. Oma kokemukseni on täysin päinvastainen. Ajoradasta erotetulla pyörätiellä ajaminen on paljon vaarallisempaa kuin ajoradalla ajaminen. Jotta kysymyksen 2 väärä ennakkoasenne erillisten kevyen liikenteen väylien turvallisuudesta tulisi aivan selväksi, katsotaanpa kysymystä 5:

5. Arvioi, mikä alla esitetyistä tilanteista on vaarallisin polkupyöräilijän kannalta?
A

B

C

Oikea vastaus on testin mukaan A. Kaikissa kuvissa autoilija on kääntymässä ja väistämisvelvollinen, pyöräilijä ajaa suoraan eteenpäin ajoradasta erotetulla pyörätiellä. Tästä kuvasarjasta puuttuu kuva D, yksi vaarallisimmista tilanteista: autoilija ohittaa pyöräilijän kääntyäkseen yhtäkkiä oikealle tämän eteen. Tilanne on kuten kuvassa C, paitsi pyöräilijä kulkee toiseen suuntaan. Näitä tilanteita sattuu lähes joka kerta kun hyppään satulan selkään. Viimeksi väistämisvelvollinen bussi (nro 22, terveisiä vaan keskiviikon iltavuorolaiselle) kääntyi eteeni niin että jouduin pysähtymään.

Mietitäänpä sitten tilannetta, jossa pyöräilijä ei ajaisikaan kyseistä kevyen liikenteen väylää, vaan ajoradan oikeaa laitaa tai oikeassa laidassa kulkevaa pyöräkaistaa. Kuvien A, B ja C tilanteissa pyöräilijä ja autoilija eivät olisi lainkaan törmäyskurssilla. Yllä kuvaamassani tilanteessa D törmäysvaara olisi olemassa. Se olisi kuitenkin huomattavasti pienempi kuin erotetun pyörätien tapauksessa, sillä autoilijan on paljon helpompi havaita ajoradan laidassa kulkeva pyöräilijä. Vaatisi aikamoista pumpulipäisyyttä ensin ohittaa ajoradalla ajava pyöräilijä ja sitten kääntyä tämän eteen oikealle. Todennäköisesti autoilija ei edes lähde ohittamaan pyöräilijää, jos on juuri aikeissa kääntyä. On helpompaa antaa pyöräilijän mennä ensin pois alta.

Että se siitä erillisten pyöräteiden turvallisuudesta ja törmäysmahdollisuuksien vähäisyydestä. Esimerkiksi Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteys on paikka, jossa Sturenkatua etelästä pohjoiseen ajaessani siirryn pyörätieltä ajoradalle ihan vain turvallisuuden takia ja välttääkseni tilanteen D.

Kysymys 7 käsittelee pyöräilijän ja autoilijan väistämissääntöjen tuntemusta kahdessa eri tilanteessa. Hyvä, mutta miksi ihmeessä tätä kysymystä ei ole autoilijoiden testissä?

Testi kehottaa pyöräilijää luopumaan oikeuksistaan ja väistämään joustavasti:

Näytät tuntevan nämä väistämisen perussäännöt. Sääntöjen tuntemus ja noudattaminen voivat vähentää riskejäsi. Vaaratilanteessa kannattaa lisäksi luopua oikeuksistaan.

10. Millä käytännön keinoilla pyrit parantamaan turvallisuutta (voit valita 0–6 vaihtoehtoa)?
[ ] Väistän risteyksessä joustavasti, vaikka säännöt vaatisivat ennen kaikkea sitä, että autonkuljettaja väistäisi

Onkohan joku VTT:llä saanut päähänsä, että pyöräilijöiden liikenneturvallisuus paranisi, jos vain pyöräilijät olisivat joustavampia? Eiköhän pyöräilijöiden joustavuus ole jo käytössä ääriään myöten, pelkästään jo siksi, että liikennesuunnittelu on pyöräilijän kannalta niin hanurista. Ja siksi, että Suomessa liikennekäyttäytymistä säätelee vahvemman oikeus. Tuskin nyt kukaan pitää hullun lailla henkensä kaupalla kiinni etuajo-oikeudestaan. "Oho tuo rekka kääntyy justiinsa mun eteen, no kyllä minä menen silti ensin koska minulla on etuajo-oikeus".

Oikeastaan on pöyristyttävää, että VTT ehdottelee pyöräilijöille aina "joustavaa väistämistä" eli oikeuksistaan luopumista, sillä sehän vain lisää vaaratilanteita, kun autoilijat oppivat siihen ettei heidän tarvitse väistää tai edes kiinnittää huomiota pyörätien suuntaan. Päinvastoin, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita pitäisi kannustaa pitämään hanakammin kiinni oikeuksistaan, niin autoilijat oppisivat valppaammiksi.

Varusteeni ovat kunnossa ja tunnen liikennesäännöt, mutta loppupalautteen mukaan ajotavassani pyöräilijänä on "paljon kehittämistä". Asteikolla 1-5 siis tulos 4, toiseksi huonoin.

Autoilijoiden testissä väistämissääntökysymykset loistavat poissaolollaan. Testi on painottunut autoilijoiden keskinäiseen toimintaan, varusteluun ja havainnointikykyyn. Kahdessa kysymyksessä tiedustellaan asennetta pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Loppupalaute ilmoittaa, että minulla on autoilijana melko turvallinen ajotapa. Asteikolla 1-5 tulos 2, toiseksi paras. Olen kaksi pykälää parempi autoilija kuin pyöräilijä!

Hyvä VTT, tehkää ihmeessä väistämissääntöjen tuntemusta käsittelevä testi autoilijoille. Jotta tämän maan kaikki keskimääräistä paremmat kuskit voisivat palauttaa itsensä maan pinnalle. Sillä olisi todellista vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

Hesarin uutinen
VTT:n liikenneturvallisuustestit

1 kommentti:

  1. ****u mitä pelottelua tossa testissä. "Pyrällä ajo on kuusi kertaa vaarallisempaa kuin autolla ajo". Herrajumala, toivottavasti kukaan ei nyt nouse pyörälle ja jos nousee niin nousee alas ja taluttaa.

    VastaaPoista