En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

torstai 25. marraskuuta 2010

Bussiaikataulujen epäluotettavuus

Pitkähkön tauon jälkeen tuli taas kuljettua bussilla pyörän sijaan. Ja muistinpa heti, miksi en yleensä kulje bussilla. Seitsemän kilometrin matka kesti bussilla tunnin, pyörällä samaan matkaan menee alku- ja loppusäätöineen 25-35 minuuttia säästä riippuen. Itse bussimatka kesti ruuhkassa noin puoli tuntia, loppuaika kului pysäkkien ja päätepisteiden väliseen kävelymatkaan sekä aikatauluhakuammunnasta johtuvaan pysäkillä odotteluun.

Olin laskenut matka-aikaani bussin myöhästymisvaran ja valinnut bussivuoron sen mukaan. Valitsemani bussivuoro oli kuitenkin joko mennyt huomattavasti etuajassa pysäkin ohi tai sitten jäänyt kokonaan välistä. Seuraavallakin vuorolla olisin ehtinyt ajoissa perille, jos se ei olisi ollut vastaavasti myöhässä.

Jos matkustajan on otettava huomioon sekä bussin etuajassaolovara että myöhästymisvara, matka-aika "varmuuden vuoksi" odotteluineen muodostuu liian pitkäksi. Kyse ei ehkä ole kovin monesta minuutista, mutta kuitenkin riittävän monesta, että se vaikuttaa joukkoliikenteen houkuttelevuuteen ja saa varmasti monet valitsemaan henkilöauton. Kymmenenkin minuutin turha odottelu pysäkillä pakkasessa ja tuulessa voi olla liikaa. Joukkoliikenteen käyttämisen pitäisi olla kätevää ja aikataulujen luotettavia, jotta henkilöautoilun määrää saataisiin vähennettyä.

Ennalta-arvaamattomista syistä johtuville bussien myöhästelyille ei ehkä voi mitään, mutta ainakin etuajassa olemiseen voi vaikuttaa. Busseilla voisi olla muutaman pysäkin välein tasauspysäkit, joilta vuoro ei lähde eteenpäin ennen aikataulun mukaista ohitusaikaa. Tasauspaikka olisi luontevaa sijoittaa tiheämmän pysäkkijakson ensimmäiselle pysäkille tai liityntäpysäkille.

3 kommenttia:

  1. Näitä tasauspysäkkejähän on pidemmillä linjoilla, esim. Jokerilla Leppävaaran aseman pysäkillä. Enemmänkin niitä saisi olla, tosin etenkin ruuhka-aikaan ongelmaksi voi muodostua se, että missä bussi voi odottaa esim. kolme minuuttia olematta muun liikenteen tukkeena pysäkkialueella. Pitäisi ottaa jo katusuunnittelussa huomioon.

    VastaaPoista
  2. Joo, tasausta varten pitää olla pysäkkisyvennys. Etuajassa olevan bussin aikatauluheitto voi kumuloitua helposti siksi, että vuoroon aikoneet matkustajat eivät ole ymmärtäneet tulla etuajassa pysäkille odottelemaan ja vuoro voi ajaa tyhjien pysäkkien ohi. Vastaavasti seuraavan vuoron myöhästyminen kumuloituu, kun se joutuu ottamaan kyytiin tuplamäärän matkustajia joka pysäkiltä. Minulle on käynyt useammankin kerran juuri näin; myöhästyn etuajassa olevasta bussista ja seuraava vuoro on myöhässä ja täynnä matkustajia.

    Tasauksella etuaikaheitto ei pääsisi kasautumaan. Jos kuitenkin on tarkoitus palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin, ihmettelen miksi tasaus ei ole jo HSL:llä käytössä, eihän tämä ole mikään uusi idea.

    Joku ehdotteli että kuskille voisi maksaa bonusta aikataulussa pysymisestä, mutta tämä voi olla ongelmallista järjestää niin, ettei se kannustaisi päättömään kaahaamiseen ja liikennesääntöjen rikkomiseen vuoron ollessa myöhässä.

    VastaaPoista
  3. Ratikoilla on tasauspysäkkejä, esim linjan 8 tasauspysäkki on ooppera

    VastaaPoista