En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

tiistai 22. syyskuuta 2009

Mitä tehdä ja miten - pähkinänkuoressa

Seuraavassa lyhyesti listattuna ensisijaiset muutokset ja toimenpiteet pyöräilyn parantamiseksi. Lisää juttua eri aiheista myöhemmin.
  1. Pyörätien käyttövelvollisuus poistetaan. Tämä on kaikista akuutein parannustarve. Pyörätien käyttövelvollisuus palvelee ainoastaan autoilijaa.
  2. Helsinkiin rakennetaan kattava pyöräkaistaverkosto. Erillisistä pyörätieratkaisuista tehdään yhtä sujuvia, suoria, hyvin hoidettuja ja hyvin opastettuja kuin autoteistäkin. Pyöräilijöitä ei laiteta risteyksien kohdalla kiertämään sen enempää kuin autoilijoitakaan. Erityisesti junaratojen varsille tulee rakentaa suorat ja katkeamattomat pyörätiet esikaupungeista keskustaan asti.
  3. Asenteita on muutettava. On ymmärrettävä, että pyöräilyn aseman kehittäminen on todella hyvä idea kaikkien kannalta. Se on välttämätöntä viihtyisyyden ja liikenteen sujuvuuden säilyttämiseksi Helsingissä. Pyöräily on tulevaisuus.
Koko homma tietysti lähtee asennemuutoksesta. Asennemuutos vaikuttaa ensinnäkin siihen, että pyörätie- ja pyöräkaistaratkaisuista tehdään tasa-arvoisia muihin kulkuneuvoihin nähden. Toiseksi se vaikuttaa siihen, että autoilijat oppivat hyväksymään pyöräilijät osana liikennettä, mikä puolestaan vaikuttaa pyöräilijöiden turvallisuuteen. Autoilijat oppivat, että tiet eivät kuulu vain autoilijoille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti