En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

keskiviikko 30. tammikuuta 2013

Kännikuskien keskusliiton puunhalausosastolta päivää!


Mechelininkadulle suunnitellut pyöräkaistat ovat herättäneet suunnatonta närää Töölön muutoksenvastaisen rintaman viher – eikun autoilu – eikun viherjaostossa.

Eikä ihme. Kukapa nyt haluaisi ikkunansa alle kulkemaan pyöriä, noita hiljaisia, saasteettomia ja vähän tilaa vieviä kulkuneuvoja.

Hysteerisiä huhuja levitellään niin internetissä kuin lowtech-mediassakin. Draamaryhmän mukaan Meklulta ollaan kaatamassa kaikki puut, poistamassa kokonaan toinen ajokaista, yöpysäköintipaikat hävitetään pyöräkaistan alta, ja  joukkoliikennettä huononnetaan silkasta ilkeydestä (lukijaa pyydetään kuvittelemaan tähän kohtaan paha liikennesuunnittelija työpöytänsä ääressä, hipsterilasit päässä ja kynä korvan takana, nauramassa ilkeätä naurua).

Let's blame the cyclists -puolueen mukaan tämä kaikki tehdään tietysti siksi, että muutamalle trikoopellelle saataisi rakennettua pyöräkaistat. Pyöräilijät, nuo ympäristön viholliset, päättävät liikenneratkaisuista ohi demokraattisen prosessin, ja vievät kaupunkia kuin pässiä narussa.

Tiesitkö muuten että meillä pyöräilijöillä on näin suuri valta asioihin? En minäkään, mutta tätähän täytyy hyödyntää!

Menemättä yksityiskohtaisemmin siihen, mikä kaikki (kaikki) yllä mainituissa huhuissa on täydellisen pielessä – faktojen selvittäminen jätettäköön lukijalle harjoitustehtäväksi – on syytä kuitenkin mainita eräs tärkeä seikka.

Kaupunginvaltuusto on nimittäin linjannut, että liikennejärjestelmää kehitetään kestävien liikennemuotojen edistämiseksi, ja asettanut tavoitteeksi pyöräilyn kaksinkertaistamisen. Tähän tavoitteeseen vain ei päästä pelkästään huikkaamalla “Hei kandee pyöräillä!”, vaan on oikeasti tehtävä jotain.

Pyöräilyn edistäminen ei siis ole itsekkäiden spandex (hyi olkoon!) -salaseurojen vallankäyttöä, vaan demokraattinen päätös, joka kaiken lisäksi hyödyttää ei vain pyöräilijöitä, vaan kaikkia kaupunkilaisia. Niin, en minäkään pidä demokratiasta, ihmiset kun eivät ymmärrä omaa parastaan. Mutta on se silti parempi systeemi kuin irrationaalinen nimbydiktatuuri.

Hilpeintä (en ole vielä aivan päättänyt, onko tämä enemmän hilpeää vai surullista) kaikessa tässä on kuitenkin se, millaiseen päättömään argumentaatioon hysteerinen pyöräilyn vastustus on johtanut. Yhtäkkiä suomalaiset autoilijat, jotka ovat kaikki keskimääräistä parempia kuljettajia, eivät enää mahdukaan 1,8 metriä leveine autoineen 3 metriä leveälle kaistalle. Tämän johdosta koko Töölö ruuhkautuu ja liikenneturvallisuus vaarantuu.

Niin.

Oletko joskus nähnyt, että autoilijalla on vaikeuksia pysyä 3 metriä leveällä kaistalla 30–40 km tuntivauhdissa? Toivottavasti soitit poliisit paikalle.

Töölöläinen jalankulkija on tietysti kaistojen kaventamisesta aivan syystä huolissaan. Will somebody think of the drunk drivers!

Puurivistön osittainen uusiminen on myös herättänyt pienet ympäristönsuojelijat urbaaneissa töölöläistädeissä. Huonokuntoisten puiden uusiminen kun on paha juttu, ja se on tietenkin pyöräkaistojen vika. Luonnonsuojeluasioissa olisi tosin kannattanut kysyä oikeiden viherhippien neuvoa. He olisivat kertoneet, että jos haluaa että puut elävät pidempään, kannattaa vastustaa sitä saastuttavaa autoliikennettä ja ylinopeuksia, eikä pyöräkaistoja.

Mutta uusheränneiden koijärveläisten valitus on aivan aiheellista, sillä muutama puu revitään maasta irti lopullisesti. Puolueellisten lähteitteni mukaan ne olivat lommoilla kolaroiduista autoista.

Ja loppukaskuna aiheeseen liittyvä päivän itse keksitty kansanviisaus:

"Joka vasemmalle on kääntymässä, se katajaan kapsahtaa."


Kirjoittaja on suuri puiden ja hyvien viinien ystävä.


http://www.adressit.com/keskustelu/44902

http://aulis.sange.fi/~otso/stuff/T%c3%b6%c3%b6l%c3%b6l%c3%a4inen_Mechelininkatu.jpg

http://ptp.hel.fi/hanke/Applications/hanke/showdata.asp?makeprint=yes&AlueID=Kslk%202010-0390

http://www.hel.fi/hki/Ksv/fi/Uutiset/pyorailyn_hyodyt_ja_kustannukset

http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Helsinki+syrjii+kantakaupungin+joukkoliikennett%C3%A4/a1357969810265

http://www.hs.fi/paivanlehti/17012013/mielipide/Py%C3%B6r%C3%A4ily+on+osa+liikennett%C3%A4/a1358319290810

http://www.hs.fi/paivanlehti/mielipide/Realismia+Helsingin+liikennesuunnitteluun/a1359267228136

http://www.hs.fi/paivanlehti/30012013/mielipide/Py%C3%B6r%C3%A4ilyn+lis%C3%A4%C3%A4minen+edellytt%C3%A4%C3%A4+sujuvia+v%C3%A4yli%C3%A4/a1359436563331

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Kova%C3%A4%C3%A4nisimm%C3%A4t+periv%C3%A4t+maan/a1359176520470

http://otsokivekas.fi/2013/01/pyoraily-on-liikennetta/

http://kaupunkifillari.posterous.com/#!/tukholmalaistyylinen-vuoropysakointi

7 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus! En tiennytkään, että Töölössä on niin paljon pyörävihaajia. Töölöläisessä on usein roska-artikkeleita, mutta Gruberin kirjoitus pääsee ykköspaikalle!

    Töölössä on sitäpaitsi uskomattoman leveät kadut ja jalkakäytävät.

    Millä vuosikymmenellä pyörävihaajat elävät?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 60-luvulla.

      Mutta ei niitä ole paljon. Vain muutama kovaääninen.

      Poista
  2. Gruber taitaa elää muutenkin menneessä:
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Miksi+arvoasuntoja+pilataan+avokeitti%C3%B6ill%C3%A4/1135233454290

    VastaaPoista
  3. Ihan super!

    Rva Gruber on onnistunut pilaamaan Töölö-seuran maineen lopullisesti, liekö kunniajäsenyyden paikka?

    Nyt kun tiedossa on näinkin uusi tapa lobata ihmisiä muistutusten jättöön, onneksi vuorovaikutus on julkinen ja kaiken lehtikirjoituksesta syntyneen vuodatuksen näkee muutaman viikon päästä.

    Autot ja niiden ruuhkat on ok, kunhan pyörät kiertelee muualta.. Just-just.

    -kodinihme

    VastaaPoista
  4. Töölö - puistokaupunki. Pitää toisaalta nostaa hattua, harva uskaltaa julkisesti hyökätä pyöräilyä vastaan. Se on sama kuin sanoisi, että kanat pitäisi laittaa pienempiin häkkeihin ja tehotuotantoa yleisesti lisätä. Siitä ei saa pisteitä.

    VastaaPoista
  5. Sanavapauteen perustuen ymmärrän em. panettelevan huuleilun, joskaan se ei nyt kovin fiksua ole. Eikö kukaan ole oivaltanut tässä Mecklu -asiassa asian ydintä, mikä on kaupungin tiedotuksen / viestinnän
    täydellinen epäonnistuminen. Tämä on johtanut ihmisten
    mielikuvat täysin väärään johtopäätökseen. Näin ollen
    on väärin haukkua yksittäisiä ihmisiä ja tahoja, vaan kohteen pitäisi olla kaupunki, mikä sekin toteuttaa vain poliittisten päättäjien demokraattista päätöstä. Ajatelkaa enemmän ja sanokaa vähemmän!

    VastaaPoista
  6. Töölössä tuskin ollaan sen pyöräilyvihamielisempiä kuin muuallakaan, koska vuosi sitten päätetyistä Mechelininkadun pyöräkaistoista ei noussut mitään porua. Siihen, että katusuunnitelma merkitsee muutakin, mm. ratikkapysäkin poistamista ja yöpysäköinnin lopettamista, havahduttiin vasta viime hetkellä, ja siitä voi kyllä syyttää tiedotuksen epäonnistumista. Tiedotustilaisuutta ei syksyllä moni huomannut.
    Muistutukset ovat demokratiaan kuuluvaa mielipiteen ilmaisua ja lautakunta päättää, miten se niihin suhtautuu. Ei niistä kannata hermostua.

    VastaaPoista