En pyöräile huvikseni, kuntoillakseni tai harrastaakseni. Pyöräilen päästäkseni paikasta toiseen. Nopeasti, sujuvasti ja mahdollisimman vähällä energialla.

torstai 29. maaliskuuta 2012

Kansalaisten huoli toisistaan

On ilo huomata, että Liikenneturvan valistuskampanjat tuottavat viimein hedelmää. Asenneilmasto on vähitellen muuttumassa. Yhä useampi autoilija kantaa huolta heikomman osapuolen eli pyöräilijän turvallisuudesta. Seuraavassa muutama liikuttava tositarina menneen talven varrelta.


Tapaus Kypärä

Pyöräilijä ajaa ajoradalla. Viereiselle kaistalle ajaa nainen henkilöautolla ja rullaa ikkunan auki.

Nainen: Miten sä ajat ilman kypärää?!!
Pyöräilijä: Mitä jos keskittyisit vaan omaan ajamiseen.
Nainen: Talvella vielä, ilman kypärää!!! Ei toi oo turvallista!
Pyöräilijä: Mun turvallisuuden kannalta on parasta että sä katsot minne ajat.
Nainen: Ilman kypärää talvella!!
Pyöräilijä: Varo ettet aja ton perään (osoittaa edessä punaisissa valoissa seisovaa autoa)
Nainen: Kypärä!!


Tapaus Nastarenkaat


Kriittinen pyöräretki. Pyöräilijä ajaa pyöräletkassa ajoradalla ja pysähtyy punaisiin valoihin. Viereisestä autosta rullataan ikkuna auki. Pelkääjän paikalla istuva herra, pienessä maistissa, alkaa haastatella pyöräilijää.

Mies: Mmitä thää on? (katselee pyöriä ihmeissään)
Pyöräilijä: -
Mies: Mmiks te phyörillä ajatthe??
Pyöräilijä: Miks te ajatte autolla?
Mies: (tauko) ...hhulluja...
Pyöräilijä: Toivottavasti kuski ei oo yhtä kännissä kuin sä.
Mies: Onksh toi eesh turvallistha... onksshulla nastat?
Pyöräilijä: On. Onks sulla?
Mies: (tauko) Hhyvä...


Tapaus Pyörätie


Pyöräilijä ajaa ajoradalla eikä viereisellä pyörätiellä, joka on sepeli-kuulalaakeroitua jäätynyttä sohjoa. On myöhäinen ilta eikä liikennettä ole nimeksikään. Pyöräilijää lähestyy pakettiauto. Auto jää pyöräilijän taakse eikä mene ohi, vaikka vieressä on vapaa kaista. Pyöräilijä arvaa, että kuskilla on varmaankin jotain asiaa. Punaisissa valoissa pakettiauto rullaa pyöräilijän vierelle samalle kaistalle. Pelkääjän puolen ikkuna avautuu. Matkustajan penkillä istuu nuori nainen, joka on pukeutunut vartija-asulta näyttävään haalariin. Hän alkaa huudella pyöräilijälle opettavaiseen äänensävyyn.

Nainen: Olis kuule turvallisempaa sulle mennä tuonne pyörätielle ajamaan.
Pyöräilijä: Huolehdi mieluummin vaikka kuskisi ajamisesta. Se olis kaikkien kannalta turvallisempaa.
Nainen: Minkä kuskin?!
Pyöräilijä: Hänen. (osoittaa naisen vieressä istuvaa mieshenkilöä. lähtee valoista)
Nainen: Mitä helvettiä...?!


Kirjoittaja ajaa pyörällä myös talvella.

7 kommenttia:

  1. Oi niin ihana Liikenneturva <3

    "...Pyöräilijä voi kääntyä vasemmalle
    myös ryhmittymällä muiden
    ajoneuvojen tapaan.
    Se on kuitenkin hankalampaa.
    Tällöin toimitaan seuraavasti:
    — anna kädellä suuntamerkki
    vasemmalle hyvissä ajoin,
    — katso taakse, että autoilijat
    antavat sinulle tilaa ryhmittyä
    keskiviivan viereen,
    — katso, ettei edestä ja tasaarvoisessa
    risteyksessä myös
    oikealta tule autoja,
    — kun risteys on vapaa, käänny
    vasemmalle keskiviivan viereen,
    — katso taakse, että autoilijat
    antavat sinun siirtyä tien oikeaan
    laitaan,
    — jatka ajoa tien oikeassa laidassa."

    Ihan paras, kun risteys on vapaa, käänny
    vasemmalle keskiviivan viereen!

    Kaikki nämä vuodet olen ajanut väärin. Miten mä nyt tän korvaan?

    -jari

    VastaaPoista
  2. laki vaikuttaisi tosiaan velvoittavan kääntymää keskiviivan viereen. Se on tietenkin vaarallista ja täysin järjetöntä, koska takaa tulevat autoilijat lähtevät silloin ohittamaan pyöräilijää oikealta.

    tieliikennelaki 12§2: "Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla."

    Onkin selvää, että tuo säädös on ajateltu vain autojen kannalta, eikä ole huomioitu kapeampia ajoneuvoja. Turvallinen tapa kääntyä ajoradalla on sekä tulla risteykseen että poistua siitä keskellä kaistaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos siinä on tilaa ohittaa oikealta niin sittenhän ohittavat oikealta, en minä ainakaan ole kokenut tuota silloin mitenkään erityisen vaaralliseksi. Kapeilla kaistoilla tietysti pitää jättää enemmän väliä keskiviivaan, yleensä jo ihan vastaantulevan liikenteenkin takia.

      Poista
  3. Ai niin Jari, mistä tuo Liikenneturvan ohje on? VOisi antaa niille palautetta? Olikohan kyseisen puljun sääännöissä tavoitteena laillinen vai turvallinen liikenne, pitääpä tarkistaa sekin.

    VastaaPoista
  4. Jarin mainitsema liikenneturvan ohje, ks. s. 8. Tuossa esitteessä pistää kovasti silmään se, että siinä eletään maalais- tai lähiömaisemissa. Ihan noilla opeilla ei Hämeentiellä pärjäisi.

    Hankalaksi menee, kun laillinen ja turvallinen ajotapa ovat kaksi eri asiaa.
    Laki Liikenneturvasta 1 §: "Liikenneturvan tarkoituksena on liikenneturvallisuuden edistäminen tiedotuksen, valistuksen ja koulutuksen keinoin." Mutta ei Liikenneturvan ole täysin sopivaa antaa tieliikennelain vastaisia neuvoja; Liikenneturva on julkisoikeudellinen yhdistys, ja perustuslain mukaan "kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia".

    VastaaPoista
  5. Missä se kypärä oli?

    VastaaPoista

  6. "Missä se kypärä oli?"

    Se näyttää olevan tuolla tämän jutun alaotsikossa.

    VastaaPoista