Olin suorittamassa autokoulun kakkosvaiheen arvioivaa ajoa. Omasta mielestäni havainnoin kevyttä liikennettä sen verran kuin on tarpeellista, etten vahingossa aja kenenkään yli tai etuajo-oikeutetun pyöräilijän eteen. Paremminkin olisin voinut pyöräilijöitä ja jalankulkijoita havainnoida. Ajo-opettajan mielestä taas havainnoin kevyttä liikennettä aivan erityisen hyvin. No, asiaa saattaa auttaa se, että ajan pyörällä aika paljon, joten tiedän millaista se on. Mutta ajo-opettajan näkemys paljasti, ettei kevyen liikenteen huolellinen havainnointi ole autokoulussakaan normi.
Asennekasvatus on tärkeä osa ajo-opetusta, ja mikäs sen parempaa asennekasvatusta kuin toisen rooliin asettuminen. Autokouluun pitäisi jokaista ajo-opetustuntia kohden saada yksi pyöräilytunti tarkoin valituilla reiteillä ruuhka-aikoina. Tunteihin voisi liittyä kirjallinen tehtävä, jossa mm. analysoidaan reitille sattuneiden autoilijoiden ajotapaa.
Kylkyl. Ylipäätään liikenteessä tekisi hyvää, että kuskit osaisivat asettua toistensa penkeille, noin niinkusta henkisesti.
VastaaPoistaTosin pyöräilijöillekin tekisi auto- tai ainakin pyöräilykoulu hyvää. Esmes siipalleni oli ennen (25-vuotiaana käytyä) autokoulua jäänyt epäselväksi, että oikealta tulevia on tapana väistää, kun ajoneuvolla liikutaan. Olin kyllä kattellut, että aika röyhkeä on mimmin pyöräilytyyli...
Ajokortin hankkiminen sai minut suhtautumaan entistä kriittisemmin säännöistä piittaamattomiin autoilijoihin, kun aivan itse pääsin toteamaan, että sieltä ratin takaa on todella mahdollista havainnoida jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Paitsi tietysti jos pitää saada samalla puhua kännykkään, syödä donitsia ja lakata kynsiä. Tai jos ei vain huvita katsella ympärilleen eikä koskaan ajaa hiljempaa kuin nopeusrajoitus sallii.
VastaaPoistaTulipa tästä mieleeni, kun kerran ohitin pyörällä pakettiauton joka seilasi tiellä epämääräisesti. Luulin ensin että kuski on kännissä, mutta se kirjoittikin tekstiviestiä ajaessaan.
Suurimman osan liikennesäännöistäkin olen oppinut jo aiemmin muualta, ja aika hyvin on oma-aloitteisesti tullut niitä lueskeltua pyöräilystä vaahtoamisen lomassa.
Tuota kannattaisi ehdottaa jopa ministeriöön, kun tuntuu että ajo-opetukseen lisäillään jopa viikottain jotain.
VastaaPoistaJa jo lähes sukupuuttoon kuollut pyöräilijä kantakaupungissa tulee saamaan suuren syntyvyyden. Lähinnä vain ajan kysymys. Jos on uskominen muiden euroopanmaiden lisääntyneisiin lukuihin. Trendit imetään olosuhteista huolimatta. Oli sitten kyseessä hellevaatetus (heinäkuu Hki +21, 14m/s) tai fillaroinnin kiireettömyys ja vapaudentunne.
/jari
Autoiluun saa mukavan suhtautumisen, jos pääseen umpitukholmalaisen kyytiin nauttimaan joustavasta ja nopeasta ajorytmistä. Lähtökohtaisin kaikilla automaattivaihteet ja alinopeutta ajaminen päiväaikaan normaalia. Muuten on mahdotonta huomioida kaikkea vaadittavaa. Myös vetoketju -merkki on normaali näky työmaan ohituksessa, jos toinen kaista on suljettu. Täysin normaalia ottaa muut huomioon.
VastaaPoistaSiellä ei ole painonappijalankulkuvaloja 30km/h katuosuuksilla (vrt. kaupintie). Katos, muuten ei mitenkään pääse yli turvallisesti, jos ei noita valoja olisi. Häpeä Helsinki.
/jari
Tämä kuullostaa tutulta ajatukselta. Pienen etsimisen jälkeen löysin sen seuraavasta dokumentista (sivu 43, luku "Liikennekasvatus ja -opetus oppilaitoksissa"):
VastaaPoistahttp://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/27093.PDF
Jos ylläoleva dokumentti ei ole entuudestaan tuttu, niin historiallista viitekehystä voi etsiä tästä:
http://www.lvm.fi/web/fi/julkaisu/view/1157653
Kiitos Risto jälleen hyvistä linkeistä. Oletpa perehtynyt. Eivät olleet minulle tuttuja.
VastaaPoistaBloggerin kommenttieditori on valitettavasti tosi kökkö, mutta urlit saa kommenteissa linkeiksi kirjoittamalla urlin tähän tyyliin:
<a href="http://www.url.fi/jotain">http://www.url.fi/jotain</a>
Esim. ylläoleva pdf:
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/27093.PDF
Pakollinen pyöräilykortti ja sanktioitu pyöräkypäräpakko, siinä kaksi ehdotusta, jolla säästyisi paljon vammautumisia liikenteessä
VastaaPoista