tag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post4995356525646879507..comments2023-04-09T11:32:02.526+03:00Comments on Pyöräilyä Helsingissä: Poliisi jakaa väärää tietoaHuuhkajahttp://www.blogger.com/profile/04608962926362724502noreply@blogger.comBlogger40125tag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-42196980886141183752011-05-04T18:20:41.153+03:002011-05-04T18:20:41.153+03:00Hatusta vedettyjen lakien sesonki on taas alkanut:...Hatusta vedettyjen lakien sesonki on taas alkanut:<br />http://www.yle.fi/alueet/lahti/2011/04/kannykkakielto_koskee_myos_polkupyorailijoita_2548990.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-79053190702489290882010-08-10T22:02:04.206+03:002010-08-10T22:02:04.206+03:00""Pyöräilijää, joka väistää suojatiellä ...""Pyöräilijää, joka väistää suojatiellä autoa ja taluttaa pyörää, ei ole olemassakaan.""<br /><br />Höh. Malttia. Tuohan on tarpeetonta viisastelua. Ja voidaan kyllä jopa perustella, miksi minä olen pyöräilijä, vaikka tällä hetkellä istun olohuoneessa lukemassa blogiasi."<br /><br />Kun istut olohuoneessasi lukemassa blogia, et ole väistämisvelvollinen risteyksessä. Kysymys pyöräilijän olemuksesta ei ole filosofinen vaan oikeudellinen.<br /><br />Kun henkilö, jolla on pyörä mukanaan, taluttaa pyöräänsä suojatien yli, hän ei ole pyöräilijä vaan jalankulkija, ja autoilijan kuuluu antaa jalankulkijalle tietä suojatiellä. Pyöräilijälle, joka pyöräilee suojatien yli, ei suoraan kulkevan auton tarvitse antaa tietä. Vaihtoehdot ovat siis jalankulkija, joka taluttaa pyörää, ja jolle annetaan tietä, tai pyöräilijä, joka pyöräilee tien yli, ja jolle ei anneta tietä.<br /><br />Tästä tietenkin seuraa ongelma: autoilija ei voi tietää onko suojatien kohdalle pysähtynyt tyyppi pyörän kanssa pyöräilijä, joka on pysähtynyt antamaan autoilijoille tietä, vai jalankulkija, joka odottaa että autoilija antaisi hänelle tietä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-78509814397791726842010-08-09T19:03:15.330+03:002010-08-09T19:03:15.330+03:00Olen poistanut epäasiallisen kommentin. Yrittäkää ...Olen poistanut epäasiallisen kommentin. Yrittäkää kirjoittaa hyvällä maulla, ettei tästä tulisi Hesarin keskustelupalstaa.<br /><br />Eriäviä mielipiteitä saa edelleen vapaasti ilmaista, kuten vaikkapa, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. <br /><br />Asian vierestä saa toistaiseksi myös vaahdota jos aivan välttämättä haluaa. Kuten että pyöräilijät eivät noudata liikennesääntöjä.<br /><br />Olisi tietysti mukavaa jos keskustelu pysyisi käsiteltävässä asiassa.Huuhkajahttps://www.blogger.com/profile/04608962926362724502noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-52741086448020541752010-08-09T14:40:48.533+03:002010-08-09T14:40:48.533+03:00kirjoitin sitten sen Jogin kaipaaman esseen ristey...kirjoitin sitten sen Jogin kaipaaman esseen risteyssäännöistä. Siitä tuli vähän pidempi kkuin kuivttelinkaan, kun eri tapauksia olikin 122.<br /><br /><a href="http://vesirajassa.blogspot.com/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn.html" rel="nofollow">http://vesirajassa.blogspot.com/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn.html</a>Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-78068673136022841472010-08-07T08:32:54.116+03:002010-08-07T08:32:54.116+03:00Tässä muutama nyrkkisääntö joiden mukaan voit pyör...Tässä muutama nyrkkisääntö joiden mukaan voit pyöräillä helsingissä vaivatta.<br /><br />1. Jalkakäytävällä saa pyöräillä aina, vaikka olisi pyörätiekin.<br />2. Jalkakäytävällä on pakko pyöräillä mahdollisimman kovaa, joten vauhtia pitää olla.<br />3. Jos liikut pyörällä niin sinun ei tarvitse väistää ketään, olet jumalasta seuraava fillarisi päällä.<br />4. Yksisuuntaisella kadulla saa ajaa väärään suuntaan jos siltä tuntuu.<br />5. Jos ei tunnu siltä että haluat ajaa yksisuuntaisella kadulla väärään suuntaan, niin siirry jalkakäytävälle pyöräilemään.<br />6. Pyöräilykypärä ei auta mitään, se on vain kypäräkauppiaiden propagandaa kuten on veneilijöiden pelastusliivit.<br /><br />Ihan vaan pointtina, turha rinkutella pirikelloa ja pyytää väistämään jalkakäytävällä. Yleensä saa hymyn ja keskisormen :)Shaqhttps://www.blogger.com/profile/12339939975504743174noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-41733634232708308242010-08-06T21:09:38.541+03:002010-08-06T21:09:38.541+03:00Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-32847772036741460602010-08-05T23:31:24.106+03:002010-08-05T23:31:24.106+03:00Risteyssäännöt ovat todella sekavat sitten 97 uude...Risteyssäännöt ovat todella sekavat sitten 97 uudeistuksen. Niistä on yksinkertaisesti mahdotonta kirjoittaa osuvasti ja oikein tekemättä kunnon esseetä.<br /><br />Osmo Soininvaara otti tämän asian osuvasti esille omassa blogissaan: http://www.soininvaara.fi/2010/08/05/ota-juristi-mukaan-risteykseen/Antti Poikolahttps://www.blogger.com/profile/15133734086575203485noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-84690332739273014632010-08-05T14:06:04.363+03:002010-08-05T14:06:04.363+03:00Poliisi/yle on parantanut selitystään, mutta ihan ...Poliisi/yle on parantanut selitystään, mutta ihan maaliin ei mene vieläkään.<br /><br />Yle sanoo:<br /><i>Kun pyöräilijä käyttää kevyenliikenteen väylää ja lähtee ylittämään ajorataa tasa-arvoisessa risteyksessä, pitää hänen väistää ajoradalla kulkevaa muuta liikennettä, tulee se sitten vasemmalta tai oikealta, Suomi täsmentää</i>. <br /><br />Tässä oletetaan nyt, että pyörätie* kulkee irrallaan kadusta jossain metsässä, ja kohtaa siellä autotien. Tälläisiä risteyksiä on ainakin Helsingissä ehkä noin 1% pyöräteiden ja autoille sallittujen katujen risteyksistä.<br /><br />99% tapauksista pyörätie kulkee kadun yhteydessä. Tällöin risteyksessä pyöräilijän tulee väistää <b>risteävän</b> kadun liikennettä suunnasta riippumatta, mutta <b>ei</b> samansuuntaiselta kadulta kääntyjiä.<br /><br />Tieliikennelaki 14§2 sanoo<br /><i>Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa</i>.<br /><br />Voi olla, että Kotkassa pyörätiet eivät kulje kadun yhteydessä juuri koskaan, ja tämä pääkaupunkiseudulla erittäin yleinen risteystyyppi on siksi unohtunut ylikomissaariolta. Ylen korjausuutinenkin on kuitenkin tältä osin harhaanjohtava, vaikka liikenneturvan lainauksessa muistetaan sentään mainita kääntyjistäkin.<br /><br />* Joka kerta kun sanon "pyörätie" tarkoitan "pyörätie tai kevyen liikenteen väylä", mutta luettavuuden vuoksi en kirjoita sitä auki.Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-11660961962411250882010-08-05T13:15:25.700+03:002010-08-05T13:15:25.700+03:00Laitoin (ja muutama muukin oli laittanut) palautet...Laitoin (ja muutama muukin oli laittanut) palautetta toimitukselle ja nyt on julkaistu korjattu uutinen:<br /><a href="http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2010/08/poliisi_tarkentaa_vaistamistulkintaa_pyorailija_-jutussa_1882164.html" rel="nofollow">http://yle.fi/alueet/kymenlaakso/2010/08/poliisi_tarkentaa_vaistamistulkintaa_pyorailija_-jutussa_1882164.html</a>Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-89207982795125423222010-08-05T13:12:06.987+03:002010-08-05T13:12:06.987+03:00""Pyöräilijää, joka väistää suojatiellä ...""Pyöräilijää, joka väistää suojatiellä autoa ja taluttaa pyörää, ei ole olemassakaan.""<br /><br />Höh. Malttia. Tuohan on tarpeetonta viisastelua. Ja voidaan kyllä jopa perustella, miksi minä olen pyöräilijä, vaikka tällä hetkellä istun olohuoneessa lukemassa blogiasi.<br /><br />Turhaa viisastelua oli myös huomautuksesi siitä, että liikennekuolemat ja onnettomuudet eivät ole sama asia (kypärän käyttö), kaikki tietää mitä komissaario silläkin tarkoitti.<br /><br />Mutta kertomiesi väistämissääntöjen todenmukaisuutta en epäile. Itse asiassa tässä kirjoituksessahan oli paljon hyödyllistä uteliaisuutta herättävää informaatiota. Täytyy todellakin tarkistaa, onko nämä asiat opetettu minullekin *AUTOKOULUSSA* väärin. Mikseivät samantien opeta liikennemerkeille vääriä merkityksiä;<br /><br />"punakeltainen merkki jossa on vaakatasossa oleva suorakulmio tarkoittaa nopeusrajoitusvapaata moottorirata-aluetta"Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-79735815569046530122010-08-04T20:26:03.804+03:002010-08-04T20:26:03.804+03:00Autoilijan ei tarvitse väistää pihasta tullessaan ...<i>Autoilijan ei tarvitse väistää pihasta tullessaan pyöräilijää joka ajaa jalkakäytävällä ja on yli 12-vuotias</i>. <br /><br />Niin, eikä jalkakäytävällä ajavaa autoa, eikä pyörätietä kulkevaa hevosta, puhumattakaan yksisarvisten vetämistä kurpitsavaunuista. Koska yhtäkään noista ei tule vastaan liikenneympäristössä jossa kaikki noudattavat sääntöjä.<br /><br />Liikennesääntöjä koskevissa keskusteluissa on aina implisiittinen taustaoletus, että puhutaan sääntöjä noudattavien liikkujien välisistä kohtaamisista, ellei erikseen mainita, että puhutaan juuri sääntöjen rikkomisesta. Muuten keskustelu menee mahdottomaksi.<br /><br />Ja itse asiassa säntöjen rikkojiakin <i>on</i> velvollisuus väistää, jos vaihtoehtona on törmäys. Päin ajaminen ei koskaan ole laillista millään välineellä, eikä edes kävellen. <br /><br />Tietysti sääntöjen rikkojan pitäisi väistää, mutta jos hän noudattaisi sääntöjä, koko kysymystä ei edes voisi esittää, joten hänen väistämisensä varaankaan ei paljon kannata laskea. Siksi oikeastaan väistämisvelvollisuudet sääntöjen rikkomistapauksissa ovat vähän epämielekäs keskusteluaihe.<br /><br />ps: Poikola, kiitos viisauden välittämisestä, tuo oli todella osuvasti sanottu.Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-88071996937931886602010-08-04T20:07:57.007+03:002010-08-04T20:07:57.007+03:00"Kaarina kirjoitti...
Autoilijan tulee v..."Kaarina kirjoitti...<br /><br /> Autoilijan tulee väistää aina pihasta tullessaan kaikkia. Poikkeuksia ei ole. "<br /><br />On toki. Autoilijan ei tarvitse väistää pihasta tullessaan pyöräilijää joka ajaa jalkakäytävällä ja on yli 12-vuotias.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-27726928680948076132010-08-04T13:15:24.781+03:002010-08-04T13:15:24.781+03:00siltä varalta, että kyseistä komisariota olisi uno...siltä varalta, että kyseistä komisariota olisi unohtunut informoida tässä mielipiteiden tulvassa, meilasin hänelle linkin juttuun. En varmaan ole ainoa.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/03976218146152389053noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-30849989606183063092010-08-04T03:28:27.077+03:002010-08-04T03:28:27.077+03:00Ihan kuin samanlaisia kirjoituksia olisin lukenut ...Ihan kuin samanlaisia kirjoituksia olisin lukenut aiemminkin. Ruuhka syntyy heti, kun kaksi tienkäyttäjää kohtaa...<br /><br />Viitaten poliisin lausumiin, niin voiko olla varma puolueettomasta onnettomuustutkinnasta, jos ikävä kohtaaminen kypärästä huolimatta tapahtuu?<br /><br />TurkkaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-22122593851516736632010-08-03T23:25:25.852+03:002010-08-03T23:25:25.852+03:00Kiitos kaikille kommentoijille, erityisesti Otsoll...Kiitos kaikille kommentoijille, erityisesti Otsolle lähdeviitteistä. <br /><br />Kommentteja, joista ilmenee kyvyttömyys ymmärtää luettua tekstiä, kuten tätä postausta, uutista tai tieliikennelakia, en jaksa alkaa oikomaan.<br /><br />Haluan kuitenkin tehdä seuraavan asian lukijoilleni selväksi: ajan myös autoa. <br /><br />Postaukseni saattavat vaikuttaa yksinomaan pyöräilijän näkökulmasta kirjoitetuilta. (Tai, kuten pjt asian ilmaisi, yksisilmäisiltä; liikenteessä käytän kaikesta huolimatta molempia silmiäni.) Tämä johtuu siitä, että ne ovat pyöräilijän näkökulmasta kirjoitettuja. <br /><br />Blogin otsikko on "Pyöräilyä Helsingissä". Jos olisin sitä mieltä, että pääsääntöisesti autoilijoiden käyttämät ajoradat olisivat huonosti suunniteltuja, huonosti päällystettyjä, täynnä esteitä, täynnä turhia mutkia, täynnä kynnyksiä, täynnä kuoppia, nopeusrajoitukset liian alhaisia, verot liian korkeita, bensa liian kallista, lainsäädäntö syrjisi autoilijaa, kaikenmaailman kevyt liikenne harhailisi koko ajan edessäni eikä kehällä saisi ajaa tarpeeksi lujaa, kirjoittaisin autoilijan näkökulmasta ja blogin otsikko olisi "Autoilua Helsingissä". <br /><br />En kuitenkaan ole sitä mieltä.<br /><br />Tämä ei niin ikään ole objektiivinen katsaus liikenteen ongelmiin tasa-arvoisesti kaikkien eri tiellä liikkujien näkökulmasta.<br /><br />Tämä on pyöräilypoliittinen blogi, joka kiinnittää huomiota pyöräilyyn liittyviin epäkohtiin pyöräilijän näkökulmasta.Huuhkajahttps://www.blogger.com/profile/04608962926362724502noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-63464186858137998232010-08-03T21:51:30.457+03:002010-08-03T21:51:30.457+03:00Todella hyvä kirjoitus.
Kuten kommenteista näkyy,...Todella hyvä kirjoitus.<br /><br />Kuten kommenteista näkyy, niin ongelmia on niin säännöissä, sääntöjen noudattamisessa, asenteissa (pyöräilijöiden, autoilijoiden, poliisin...), valistuksessa, kuin itse liikenneinfrassakin.<br /><br />Mistähän päin ongelmavyyhteä tehokkaimmin kannattaisi alkaa purkamaan?<br /><br />Otso: joku joskus on sanonut viisaasti, ettei ole etuajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuuksia: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/etuajo-oikeus-vai-velvoite-vaistaa-ajattelutapa-vaikuttaa-ajotapaasiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-73798501805542156882010-08-03T21:48:17.213+03:002010-08-03T21:48:17.213+03:00Monet pyöräilijät tosiaan ajavat vähän missä sattu...Monet pyöräilijät tosiaan ajavat vähän missä sattuu ja liikennesääntöjä hyvin luovasti tulkiten (lue niitä rikkoen). Tämä ei teinekään ole hyvä asia, ja siitä pitäisi päästä eroon.<br /><br />Se kuitenkin liittyy hyvin läheisesti pyöräväyläinfrastruktuurin ja myös lainsäädännön surkeaan tilaan, ainakin Helsingissä. Kun pyörätiet alkavat ja loppuvat miten sattuu, ja niillä ajo on usein mahdotonta, koska niitä käytetään parkkipaikkana (ks. esim blogistin aiemmat kirjoitukset <a href="http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/2010/06/pyorailya-unioninkadulla.html" rel="nofollow">Unioninkadusta</a> ja <a href="http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/2010/04/pyorailya-mannerheimintiella-osa-2.html" rel="nofollow">Mannerheimintiestä</a>), syntyy monelle pyöräilijälle kokemus lainsuojattomuudesta. ja lainsuojattomuuteen liittyy läheisesti se, ettei niitä lakeja itsekän noudateta.<br /><br />Eli paras tapa saada pyöräilijät ajamaan sääntöjen mukaan, on toteuttaa infra (ja siihen liittyvä lainsäädäntö), jossa sääntöjen mukainen liikkuminen on luontevaa, helppoa ja turvallista. Nykyinen infra ei tätä ole.<br /><br />Aiheesta yleisemmin kiinnostuneille mainostan muuten vielä <a href="http://www.kaupunkifillari.fi/" rel="nofollow">Kaupunkifillari-blogia</a>, joka pyrkii aktiivisesti parantamaan Helsingin pyöräväyliä (ja mutenkin pyöräilijöiden asemaa)Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-47999587339270251862010-08-03T21:30:51.520+03:002010-08-03T21:30:51.520+03:00Hyvä kirjoitus!
Martti: palautetta lähti Jouko S...Hyvä kirjoitus! <br /><br />Martti: palautetta lähti Jouko Suomelle!kersanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-33126074667593421262010-08-03T21:30:40.172+03:002010-08-03T21:30:40.172+03:00Hyviä pointteja kaikki.
Toivoisin itsekin selvyytt...Hyviä pointteja kaikki.<br />Toivoisin itsekin selvyyttä sääntöihin,<br />olen jo pitkään toivonut maanlaajuista valistuskampanjaa tv.ssä/lehdissä tiedon jakamiseksi..<br />Huomaa, että varsinkaan ajokortittomat pyöräilijät eivät aina tunne autotiellä ajamisen sääntöjä.<br />Ärsyttää myös autoilijat, jotka hermoilevat ajotiellä ajavista pyöristä; Pyöräilijällä kun ei lain mukaan ole vaihtoehtoa, mikäli ikä tai pyörtätie ei vaihtoehtoa salli.<br /><br />Suurin ongelma, varsinkin Helsingissä, lienee kuitenkin pyöräilijöiden ennalta-arvaamattomuus:<br />Yhdessä hetkessä ajetaan ajotiellä, toisessa oikaistaankin jalankulkijoiden valoista ja kolmannessa puikkelehditaan miten sattuu.<br /><br />Arvoisat kansaapyöräilijät;<br />Olkaa niin ystävällisiä ja<br />NÄYTTÄKÄÄ SUUNTAMERKKIÄ kääntyessänne, niin säästyttäisi monilta yhteentörmäyksiltä!<br />Oman kokemukseni mukaan vaaratilanteet(myös pyöräiljöiden välillä) johtuvat usein juuri päättömästi puikkelehtivista pyöräilijöistä, jotka ihmisten seassa ajavat liian suurilla nopeuksilla...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-50350420404641868362010-08-03T21:26:56.951+03:002010-08-03T21:26:56.951+03:00Sanni hyvä, ehkä voisit lukea sen uutisen huolelli...Sanni hyvä, ehkä voisit lukea sen uutisen huolellisemmin.<br /><br />Ylikomissaario Suomi sanoo Ylen mukaan: <br /><br /><i>Pyöräilijöiden käyttäytyminen tasa-arvoisessa risteyksessä on Suomen mukaan yleinen ongelma.<br /><br />- Pyöräilijän on aina väistettävä. Tähän on vain kaksi poikkeusta: jos auto tulee kärkikolmion takaa, on autoilijan väistettävä. Toinen on se, että kääntyvä ajoneuvo väistää ajotietä ylittävää pyöräilijää, Suomi listaa</i>. <br /><br />Sinä taas sanoit:<br /><br /><i>Poliisi puhuu tasa-arvoisesta risteyksestä, silloin pyöräilijän on AINA väistettävä (oikealta tulevaa) autoa, kuten poliisi ohjeistaa.</i> <br /><br />Ylikomissaario sanoo siis, että pyöräilijän on aina väistettävä, sinä taas, että pyöräilijän on väistettävä oikealta tulevaa. Näillä on aika merkittävä ero. Jos ylikomissaario sattuikin tarkoittamaan, että pyöräilijän on väistettävä oikalta tulevaa, hänen olisi pitänyt niin sanoa. Nyt hänen sanomastaan virheellisestä lausahduksesta saa sen kuvan, että pyöräilijän olisi aina väistettävä. Ja sehän ei pidä paikkaansa.<br /><br />Erilaisia tapoja, joilla pyöräilijä ja autoilija voivat kohdata tasa-arvoisessa risteyksessä (molempien ajaessa laillisesti) on satakunta, ja etuajo-oikeussäännöt niissä vaihtelevat. <br /><br />Pyöräilijä voi olla ajamassa ajoradalla, pyöräkaistaa tai pyörätiellä liikenneympäristöstä riippuen. Pyörätien tapauksessa hän voi ajaa oikeaa tai vasenta reunaa (saman reunan autoliikenteen suuntaisesti tai sitä vastaan). Lisäksi pyöräilijä voi olla jatkamassa suoraan, tai kääntymässä oikealle tai vasemmalle. Jos hän kääntyy, poikittaisella kadulla voi olla pyörätie, pyöräkaista tai ei kumpaakaan. Pyörätien tapauksessa se saattaa olla vain toisella reunalla. Myös autoilija voi tulla risteävää katua oikealta tai vasemmallta, tai pyöräilijän suuntaista katua ja kääntyä oikealle tai vasemmalle.<br /><br />Tuosta kertolaskulla saa 4*6*4 erilaista tapausta, yhteensä 121. Osassa näistä ajolinjat eivät ees kohtaa, joten ne pitäisi poistaa laskuista, mutta satakunta niitä silti jää jäljelle. Näppituntumalla sanoisin, että noin puolessa tapauksista autoilijalla on etuajo-oikeus ja toisessa puolessa pyöräilijällä.<br /><br />Todennäköisesti ylikomissaario ajatteli asiaa siten, että pyöräilijä ajaa aina pyörätietä, ja auto ei satu olemaan samaa tietä menevä kääntyjä. Silloin pyöräilijän on aina väistettävä. Tämä kattaa kuitenkin vain kaksi noista sadasta eri kohtausmahdollisuudesta. Kaikkea muuta kuin aina siis.Otso Kivekäshttps://www.blogger.com/profile/06632925053737731731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-64257306314202651882010-08-03T21:01:58.367+03:002010-08-03T21:01:58.367+03:00Ihmiset hyvät, olkaa ystävällisiä ja lähettäkää pa...Ihmiset hyvät, olkaa ystävällisiä ja lähettäkää palautetta suoraan ao. poliisille. Tällainen toiminta on joko häneltä, Yleltä tai molemmilta täysin vastuutonta.Martti Tulenheimohttp://marttitulenheimo.finoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-22401654764703611472010-08-03T20:32:48.683+03:002010-08-03T20:32:48.683+03:00d kirjoitti:
>Jos ei ajokoulun suorittamista va...d kirjoitti:<br />>Jos ei ajokoulun suorittamista vaadita <br />>pyörän ajamiselle, niin miten voidaan<br />>ajokoulussa opetettavien asioiden <br />>tuntemusta heiltä vaatiakaan.<br /><br />Kyllä lakien, ja myös liikennesääntöjen, noudattamista vaaditaan kaikilta, vaikka ei olisi käynyt autokoulua, tai oikeustieteellistä, tai rippikoulua, tai leikkikoulua. Autokoulussa opetetaan liikennesääntöjä, mutta se ei tarkoita, että liikennesäännöt olisi tarkoitettu vain autokoulun käyneille ja ne koskisivat vain heitä.<br /><br />Itse kuljen sekä autolla ja pyörällä, ja tämän blogin ja sen kommenttien varsin yksisilmäinen sävy on surullista luettavaa. Autoilijoissa on juntteja, kyllä. Toisaalta pyöräilijöissäkin on juntteja. Suurin osa molemmista ryhmistä taas pyrkii kulkemaan liikenteessä turvallisesti ja toiset huomioonottaen. <br /><br />Jos liikkuu eri ajoneuvoilla, alkaa vähän paremmin ymmärtää toisen näkökulmia. Esimerkiksi tietää, miksi pyöräilijä tyypillisesti käyttäytyy tietyllä tavalla kun tieolosuhteet ovat surkeita, tai tietää, miten vaikeaa joitain pyöräilijälle itsestäänselviä tilanteita on havaita auton ratissa.<br /><br />Pari juttua muuten:<br />- ne kynnykset pyöräteillä ovat todella ärsyttäviä. Niitä ei kuitenkaan ole tehty autoilijoiden iloksi, vaan pyöräilijöitä kiusataan näkövammaisten jalankulkijoiden verukkeella.<br />- pyöräreittien surkeat opasteet eivät ole vain pyöräilijöiden ongelma, muitakin liikennemerkkejä vandalisoidaan säännöllisesti. Mutta pyörätieopasteet pyörivät teinin käsissä kaiketi helpoimmin osoittamaan uuteen suuntaan.pjthttps://www.blogger.com/profile/10222012841171277081noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-89241659509421075132010-08-03T20:32:37.972+03:002010-08-03T20:32:37.972+03:00Okei en minäkään harrasta työmatkapyöräilyä. Hyviä...Okei en minäkään harrasta työmatkapyöräilyä. Hyviä pointteja sielläkin. Oikeastaan raa'asti suoritan 17 kilsaa suuntaansa. Onneksi on kunnon suihkut töissä, muuten hommasta ei tulisi mitään...Anskulinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-26219523659900598712010-08-03T20:18:05.281+03:002010-08-03T20:18:05.281+03:00oliskohan se kuitenkin paras keino välttyä näiltä ...oliskohan se kuitenkin paras keino välttyä näiltä onnettomuuksilta, jos me pyöräilijät oltaisiin ihan vähän valmiita joustamaan ja muistettaisiin, että toiseks sen fillarin kanssa jää autoon törmätessä... Monelle autoilijalle pyöräilijän vauhtikin voi olla aika vaikeaa arvioida, se kun vaihtelee aika paljon pyöräilijästä riippuen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9005624428877030721.post-48311489059326940522010-08-03T20:08:00.871+03:002010-08-03T20:08:00.871+03:00Sanni B. - mielenkiintoiset perusteet sinulla ihmi...Sanni B. - mielenkiintoiset perusteet sinulla ihmisten tuomitsemiseksi tyhmiksi. Jos ei ajokoulun suorittamista vaadita pyörän ajamiselle, niin miten voidaan ajokoulussa opetettavien asioiden tuntemusta heiltä vaatiakaan.<br /><br />Siispä itseasiassa sinun kirjoituksesi on myös ristiriitainen ja kertoo joko siitä, ettei motivaatiosi asian kommentoimiseen perustu rationaalisuuteen vaan henkilökohtaisiin tunteisiin tai siitä, että sinä olet tyhmä.<br /><br />Pyörätiet kaipaavat uudelleensuunnittelua, jonka jälkeen voidaan suunnitella säännöt uusiksi, hoitaa valistus systemaattisesti ja tämän jälkeen voidaan alkaa vaatimaan sääntöjen noudattamista ja homman toimimista.dnoreply@blogger.com